TEXTHÄFTET,
på svenska
Inledning
Solisterna
Östersunds Blåsarkvintett
FRETS OF PREY,
av Jan Tolf
SERENADE, av
Anders Nilsson
DANQUAH CIRCLE,
av Örjan Sandred
SE, ÖARNA, av
Sven-David Sandström
Innehåll
Om inspelningen
Texthäftets illustration är inspirerad av bakgrunden
till Jan Tolfs "Frets of Prey" och de rovgetingar som lever
i Panamas regnskogar.
Inledning
Under medeltid och renässans talade man om två olika sorters
musik: musica alta och musica bassa. Med musica alta menade man stark
musik, att framföras utomhus eller i stora lokaler, medan musica
bassa betecknade lågmäld musik som passade bäst i mindre
lokaler. Den tonstarka musiken framfördes av blåsare, ofta
med slagverk, och den svagare av stråk- och knäppinstrument,
möjligen beledsagade av någon blockflöjt (flauto dolce).
Under barocken började man att nyttja även starka blåsinstrument
inomhus. I solokonserter och kyrkomusik användes både trä-
och bleckblåsare flitigt av tonsättare som Vivaldi, Bach och
Telemann, och under 1700-talets andra hälft hördes blåsarensembler
också i konstmusikaliska inomhussammanhang.
Det var då frågan om dubbelbesatta blåsensembler, så
kallad "Harmonienmusik", ofta bara med sex musiker och egentligen
inte avsedd för direkta konsertframföranden, utan som taffelmusik
eller scenmusik i operor. Taffelmusiken var ofta komponerad som serenader,
eller bestod av arrangemang av känd operamusik. Ett utsökt exempel
på scenmusik är finalen av Mozarts "Don Giovanni"
där en blåsaroktett på scen står för en del
av musiken.
Samma sättning (2 oboer, 2 klarinetter, 2 valthorn och 2 fagotter)
utgjorde den så kallade "Wienoktetten", för vilken
mängder av storartad musik kom att skrivas av tonsättare som
Beethoven, Mozart, Haydn, Hummel, Salieri och Schubert.
Men grunden för blåsarkvintetten lades med verk för blåsare
och piano. Mozart och Beethoven använde i sina pianokvintetter (oboe,
klarinett, valthorn, fagott och piano, komponerade 1784 resp 1796-97)
enkelbesatt blåsarkvartett. När man sedan lade till en flöjt,
var blåsarkvintetten som ensemble född.
Italienaren Giovanni Giuseppe Cambini presenterade kring 1802 i Paris
tre blåskvintetter, och i april 1814 framfördes för första
gången i samma stad tre blåskvintetter opus 88 av tjecken
Anton Reicha. Reicha var flöjtist och lärare i kontrapunkt vid
Pariskonservatoriet, och kom att skriva ytterligare 21 blåskvintetter.
Under 1800-talets första hälft tillkom sammanlagt ett 90-tal
blåskvintetter, av Reicha, Danzi och andra.
Intresset för blåsarkvintetten mattades under senare delen
av 1800-talet, även om det fanns lysande ensembler i Frankrike, England
och Tyskland som upprätthöll traditionen. I Frankrike tog flöjtisten
Paul Taffanel 1879 initiativet till bildandet av "Societé
de Musique de Chambre pour Instrument à Vent" där man
som grund hade en dubbel blåsar-kvintett, men man beställde
också enstaka nya verk för kvintett.
Inga av 1800-talets mer kända tonsättare skrev för blåsarkvintett,
men under 1900-talet skulle repertoaren komma att utökas av några
av de allra största kompositörerna: Schönberg, Nielsen,
Hindemith, Milhaud, Ibert, Villa-Lobos, Barber, Denisov, Henze, Berio,
Stockhausen, Ligeti, Carter med flera. Mer än 100 svenska tonsättare
har skrivit blåskvintetter: Lars-Erik Larsson, John Fernström,
Jan Carlstedt, Bo Nilsson, Jan W Morthenson och Anders Eliasson, bara
för att nämna några.
Det finns däremot få verk skrivna för blåsarkvintett
tillsammans med ytterligare ett instrument utanför blåsfamiljen,
om man bortser från den handfull verk för kvintett och piano
som skrivits av Poulenc, Roussel, Jacob och några fler.
När nu Östersunds Blåsarkvintett presenterar fyra nya
verk med solister står man sålunda starkt förankrad i
en tvåhundraårig tradition av blåskvintettspel, samtidigt
som man skapar helt nya konstellationer.
MATS MÖLLER
Solisterna
Mats Bergström debuterade som konsergitarrist i Londons Wigmore
Hall 1983, och han har sedan dess arbetat både som solist och ensemblemusiker
inom olika genrer. Han syns och hörs tillsammans med artister som
Tommy Körberg och Lill Lindfors och i produktioner med den tyska
Ensemble Modern - eller som solist med någon av våra svenska
orkestrar.
Mats Bergström har i högsta grad bidragit till att utöka
gitarrepertoaren, både som beställare av nya verk och som arrangör.
Mest omfattande är hans egen version för gitarr och baryton
av Schuberts "Die schöne Müllerin".
Ola Karlsson är solocellist i Sveriges Radios Symfoniorkester
och även lektor i violoncellspel vid Kungliga Musikhögskolan
i Stockholm. Han framträder också som kammarmusiker och solist,
och ägnar sig en hel del åt dirigering. Ofta kombinerar han
rollen som solist och dirigent, bland annat tillsammans med blåsare.
Ola Karlsson har sedan många år ett regelbundet samarbete
med blåsarna i Östersund, både med den tidigare serenadensemblen
och Östersunds Blåsarkvintett.
Love Derwinger framträder gärna i olika ensemblekonstellationer,
men naturligtvis också som solist. Efter debuten som 17-åring,
med Listzs andra pianokonsert tillsammans med Norrköpings Symfoniorkester,
har han arbetat med de flesta svenska kända instrumentalister, sångare
och ensembler och ofta med ny svensk musik på programmet. Han har
medverkat vid ett trettiotal skivinspelningar, och när det gäller
samarbete med blåsare kan nämnas hans inspelningar för
BIS (BIS CD 532, 592) med Danzis pianokvintetter, då tillsammans
med Philharmonisches Bläser-quintett Berlin.
Som romans- och operasångerska har Marianne Eklöf en
bred repertoar, och hon har tidigare varit verksam vid Malmö Musikteater.
De senaste åren har hon gjort många roller på Stockholmsoperan,
som Herodias i "Salome", Margret i "Wozzeck", Eboli
i "Don Carlos", Ortrud i "Lohengrin", Metella i "Pariserliv"
och titelrollen i "Car-men". Marianne Eklöf har sjungit
mycket musik av Sven-David Sandström, bland annat kantaten "Drömmar"
(1988), "High Mass" (1994), operan "Staden" 1998 och
"Se, öarna" 1999.
Staffan Larson har en gedigen musikerbakgrund med solistdiplom
i violin från Musikhögskolan i Stockholm, utlandsstudier i
London och därefter många års tjänstgöring
som konsertmästare i bland annat Norrköpings och Helsingborgs
symfoniorkestrar och Hovkapellet i Stockholm. I slutet av 80-talet debuterade
han som dirigent, och har arbetat med flera av de svenska orkestrarna
och kammarensemblerna. En längre tid var han konstnärlig ledare
och chefdirigent för Västerås Sinfonietta. Flera europeiska
ensembler har engagerat honom som dirigent, dessutom har han dirigerat
opera i Japan.
Östersunds Blåsarkvintett
Östersunds Blåsarkvintett är knuten till länsmusiken
inom Jämtlands Läns Landsting. Som kvintett har ensemblen varit
verksam sedan 1995, men musikerna ingick dessförinnan i den nu avvecklade
Östersunds Serenadensemble. Östersunds Blåsarkvintett
arbetar över hela Jämtland, Sveriges till ytan näst största
län.
Agneta Wihlstrand, flöjt, altflöjt, Hedvig
Marklund [1-4, 8-15]/Signe Møldrup [5-7], oboe, engelskt horn,
Bengt Gidlöf [1-4, 8-15]/Kjell-Inge Stevensson [5-7], klarinett,
Kurt Thörnblom, horn, Lars Hedblom, fagott.
FRETS OF PREY, av Jan Tolf
I en tidning läste Jan Tolf en notis med rubriken "Steppande
fjärilslarver kan låta som ett skämt". Där beskrevs
hur larven hos en fjärilsart i Panamas regnskogar utför en slags
steppdans på bladen av vissa växter. De vibrationer som uppstår
av dansen lockar till sig myror, som matas med ett sekret av proteiner
och socker som larverna själva utsöndrar. I utbyte försvarar
myrorna sedan larverna mot de rovgetingar som cirklar runt i djungeln.
Notisen om insekternas samarbete inspirerade Tolf till "Frets of
Prey", som är beställt av Mats Bergström och uruppfört
tillsammans med Sundsvalls Blåsarkvintett i Sundsvall, januari 1995.
Titeln är en ordlek med "Prey" (rov, villebråd) och
"Frets" (oro, men också de tvärgående banden
på gitarrens greppbräda). Stycket har fyra delar: "Tap
dance" (steppdans), "Entice" (locka), "Secrete"
(utsöndra) och "Menace" (hot). Den fjärde delen innehåller
ett längre parti där Mats Bergström improviserar till "getinginspirerade"
ljud och rytmer, skapade av Alfons Karabuda.
Jan Tolf har en bakgrund som gitarrist i olika pop-, dans- och jazzgrupper,
och har sedan mitten av 80-talet skrivit mycket teater- och filmmusik,
bland annat för Stockholms Stadsteater och Sveriges Television (Apelsinmannen,
Anna Holt, Olivia Twist m fl). Redan 1989 gav Phono Suecia ut en porträtt-cd
med hans musik (PSCD 46). Han kan sägas följa en tidigare svensk
filmmusiktradition där blåskvintetten varit flitigt förekommande.
"Blåsarkvintetten är som en hand med olika färger",
säger Tolf. "Där finns på något sätt allt."
SERENADE, av Anders Nilsson
"I samband med att jag blev tillfrågad att skriva
ett stycke för blåsarna i Östersund och cellisten Ola
Karlsson, tänkte jag mig skriva en kammarkonsert - cellon är
ju ett instrument vars solistiska kvalitéer passar väl i sammanhanget.
Efterhand märkte jag att det fanns en speciell uttryckskaraktär
i musiken jag komponerade - en klang av vemod och sen afton, framburen
av en mindre ensemble med cellons sångbarhet i centrum.
Serenaden är tillägnad Ola Karlsson och Östersunds blåskvintett"
ANDERS NILSSON
Anders Nilsson har studerat komposition för Gunnar Bucht vid Musikhögskolan
i Stockholm, men möten och studier för tonsättare som Brian
Ferneyhough, Luciano Berio och Sven-David Sandström har också
varit betydelsefulla. Hans stil har utvecklats från de tidiga, brett
anlagda orkesterverken med senromantiska influenser (ex "Trois pièces
pour grand orchestre", 1981-83) till mer modernistiska verk och vidare
till orkesterverk med en tydligt utåtriktad rytmik, men samtidigt
med rika och innerliga känslor. Anders Nilssons kammarmusik har genomgått
en liknande utveckling, från den expressionistiska sångcykeln
"Reflections" (1982) till den stort anlagda kvartetten för
klarinett, piano, violin och violoncell, "The Angel" (1999)
och "Serenade" för violoncell och blåsarkvintett.
"Serenade" uruppfördes av Ola Karlsson och Östersunds
Blåsarkvintett i Östersund, december 2000.
DANQUAH CIRCLE, av Örjan Sandred
"'Danquah Circle' beställdes av Östersunds Blåsarkvintett
till en konsert med musik av Mozart på programmet. Den Wienklassiska
musiken var till stor del en reaktion på senbarockens komplexa musik.
Detta inspirerade mig till att komponera ett stycke som på samma
sätt söker sig bort från det komplexa i 1900-talets musik.
Istället får instrumenten tydliga uppgifter: antingen som melodiska
solister, eller som ackompanjatörer. Viljan till tydlighet i musiken
visar sig också i att lätt identifierbara sektioner byter av
och kontrasterar mot varandra.
Stycket börjar med en lågmäld musik. Mot styckets senare
hälft avbryts denna karaktär av plötsliga, rytmiserade
klanger. Karaktären vänder, och mot slutet tar det rytmiska
överhand. Pianot används inte solistiskt, utan ingår i
ensemblen på lika villkor.
Jag slutförde stycket i Accra i Ghana i Västafrika. För
en tillfällig besökare är staden mycket svår att
hitta i - inga gatunamn finns, och miljön är tämligen kaotisk.
Det vanligaste sättet att förklara vägen är att utgå
från en av stadens rondeller, som alla har ett eget namn. Dessa
är stadens orienteringspunkter. Danquah Circle är en av dem.
I stycket har jag strävat efter att ge motsvarande orienteringspunkter
till lyssnaren."
ÖRJAN SANDRED
Redan före sina högskolestudier skrev Örjan Sandred musik
för olika ensembler i hemstaden Uppsala. Efter studier i musikvetenskap
antogs han som 21-åring till kompositionsklassen vid Musikhögskolan
i Stockholm med lärare som Sven-David Sandström, Pär Lindgren
och Bill Brunson. Han har vidare studerat för danske Poul Ruders,
vid McGill University i Kanada och vid IRCAM i Paris. Hans verk har framförts
av ensembler som Sveriges Radios Symfoniorkester, kammarorkestern NOW
och Le Nouvel Ensemble Moderne i Montréal. Sandred har också
arbetat mycket med elektroakustisk musik, och han undervisar i ämnet
vid Musikhögskolan i Stockholm.
SE, ÖARNA, av Sven-David Sandström
I boken "Vägen till öarna" (1996) skildrar
poeten Katarina Frostenson och fotografen Jean-Claude Arnault en resa
genom Bergslagen och vidare till byn Rämmen i östra Värmland,
där lyrikern Erik Beckman (och även på sin tid Esaias
Tegnér) växte upp. Texten till sångcykeln "Se,
öarna" är hämtad ur denna bok, och Sven-David Sandström
och Frostenson fortsatte därmed det samarbete som hade inletts med
operan "Staden".
Sven-David Sandström har sedan genombrottet med orkesterverket "Through
and through" 1972 i trettio års tid varit en av de mest inflytelserika
och framförda nutida svenska tonsättarna. Han är utbildad
för Ingvar Lidholm vid Musikhögskolan i Stockholm, och innehade
senare själv under tio år professuren i komposition där.
Förutom orkestermusik och ett flertal solokonserter har Sandström
skrivit en mängd vokalmusik, och särskilt uppmärksammade
har de stora verken med solister, kör och orkester blivit: "Missa
da Requiem" 1979, "High Mass" 1994 och operan "Staden"
1997. Sandström har rört sig från ett klassiskt avantgardistiskt
förhållningssätt mot ett nästan neoromantiskt idiom.
Båda har lett till en livlig och intressant offentlig debatt om
tonsättarens relation till sin publik.
"Se, öarna" är komponerad för Marianne Eklöf
och Östersunds Blåsarkvintett, och uruppfördes av dessa
i Stockholm, april 1999.
Innehåll
[1-4] Jan Tolf (*1949)
|
FRETS OF PREY (1995) 10'00
[1] -Tap dance; 1'35 [2] -Entice; 2'50 [3] -Secrete; 1'01 [4] -Menace
4'33
Mats Bergström, gitarr, Östersunds Blåsarkvintett
Bakgrundstape av Alfons Karabuda
Beställningsverk av Mats Bergström
|
[5-7] Anders Nilsson (*1954)
|
SERENADE, chamber concerto for violoncello and
wind quintet (2000) 19'15
[5] Molto lento e sostenuto; Allegretto 8'49
[6] Scherzando con moto; Allegretto 5'56 [7] Cadenza e coda 4'28
Ola Karlsson, violoncell, Östersunds Blåsarkvintett
|
[8] Örjan Sandred (*1964)
|
DANQUAH CIRCLE (1997) 9'08
Love Derwinger, piano, Östersunds Blåsarkvintett
|
[9-15] Sven-David Sandström (*1942)
|
SE, ÖARNA (1998) 26'54
[9] -I ("Ros, sparv och riddarfot") 6'23 [10] -II; 2'27
[11] -IIIa ("Sparv, skär sparv") 3'44 [12] -IIIb
("Simma ros") 5'14 [13] -IIIc; ("Ulvens tunga")
2'28
[14] -IV 3'26 [15] -V ("Det är lugnt och det är inget
mera") 3'11
Marianne Eklöf, mezzosopran, Östersunds Blåsarkvintett,
Staffan Larson, dirigent
Text ur Katarina Frostensons "Vägen till öarna"
(Wahlström & Widstrand 1996)
|
Om inspelningen
Musikproducent och inspelningstekniker Lars Nilsson, Nilento (www.nilento.se).
Inspelat i Aspås kyrka (Sandström) 25-27 maj 1999 och i Peterson-Bergerhallen
i Östersund den 16 december 1999 (Sandred), 30-31 mars 2000 (Tolf)
och 9-10 januari 2001 (Nilsson). Redigering och master Lars Nilsson, Nilento.
Omslagets illustration Simon Möller. Texter Anders Bråtén.
Grafisk form Sforzando produktion. Verken finns tillgängliga hos
Svensk Musik (www.mic.stim.se), Box 27327, SE-102 54 STOCKHOLM. Produktionen
är ett samarbete mellan Länsmusiken inom Jämtlands Läns
Landsting (www.jll.se/lansmusiken) och SFZ records (www.sfzrecords.com).
[p]&[c] SFZ records 2001.
Home
|