REVIEWS
"The music is
enticing and the performers are brilliant, singly and together...
---Swedish flutist
Mats Moller has a vibrant, exciting flute tone that grips the imagination,
and Johannes plays with maturity and technical ease. Readers who enjoy
flute and guitar music will certainly relish this recording."
Flute Talk, USA (December 2003)
"Repertoaren är tilldragande och artisterna
fantastiska, både var för sig och tillsammans...
---Den svenske flöjtisten Mats Möller har en
vibrerande, spännande och fantasifull tonbildning, och Johannes spelar
med mognad och lätthet. De som tycker om musik för flöjt
och gitarr kommer säkert att blir överlyckliga över den
här inspelningen."
Flute Talk, USA (December 2003)
"...performed
with a sensible musicality...
---...who treat their instruments with skillfullness
and delicacy, adapted to the challenges and aestethics of the new music
styles."
Ladis Müller in Smålandsposten
(October 2003)
"...framförd med sensibel musikalitet...
---...som hanterar sina instrument med skicklighet och
känsla, alltefter den nya musikstilens krav och estetik."
Ladis Müller i Smålandsposten (oktober 2003)
"As
you know, modern works can really push the limits of the flute and the
flutist. Mats meets this challenge head-on with no problem because of
his remarkable technical command of the instrument. I was very impressed
at how skillfully he uses special techniques, such as tone bending, multiphonics,
flutter-tonguing, slap tongue, harmonics, glissandos, key-clicks, aeolian
sounds, and whistle tones as tone colors. He integrates them into the
fabric of the piece, so that they sound like they are at one with the
piece rather than just glaring special effects."
Sue Maclagan in the Greater Portland
Flute Society Newsletter (August 2003)
"Som alla känner till kan nyskrivna verk tänja
gränserna för vad som är möjligt att spela såväl
för instrumentet som interpreten. Mats antar utmaningen utan problem
tack vare hans uppseendeväckande instrumentala talang. Jag var mycket
imponerad över hur han använder de nya flöjtteknikerna,
som glissandi, multphonics, flatterzunge, slap tongue, flageoletter, key-clicks,
aeoliska ljud och visseltoner som färger. Han tar in de nya teknikerna
i musiken så att de blir ett med verken i stället för
bara effekter."
Sue Maclagan i the Greater Portland Flute
Society Newsletter (USA, augusti 2003)
"The free sound of flute and
guitar is one of the best thing on this cd. The acoustic of the Laxne
Chapel makes the instruments sound without unwelcomed mechanical close-up
sounds so frequently heard on recordings of these instruments. The performance
of the 2xM Duo is also good."
Dagens Nyheter (July 2003)
"Det bästa med den här cd:n är den
befriande klangen av flöjt och gitarr. Akustiken i Laxne kapell låter
instrumenten komma till sin rätt utan besvärande mekaniska närljud
som ofta är ovälkomna följeslagare i inspelningar av dessa
instrument.
Bra är också det väl samstämda spelet
av duon 2xM."
Dagens Nyheter (Juli 2003)
Home
|