|
You may read the booklet
MÖLLER & BÜLOW 57´52 [1] Alfvén [2-3] Mozart [4-7] Beethoven [8-9] Boehm (revised text 2014) [10-13] Widor Widor was elected a member of the Royal Swedish Academy of Music in 1910. Mats Möller Jan Bülow Produced by Mats Möller. Recorded by
Sforzando Productions, in the Västerås Concert Hall, January
2-4, 2004 using 96 kHz/24-bit technology. Recording producer
Johannes Möller. Edited and mastered by Sforzando Productions.
Photos by Simon and Johannes Möller. Texts by Anders
Bråtén. Graphic design by Sforzando Productions. Mats
Möller plays an Oston-Brannen flute nr 351, with a Lafin headjoint
14 K gold. Jan Bülow plays a Steinway grand piano.
|
MÖLLER & BÜLOW 57´52 [1] Alfvén Två år senare, 1885, komponerade Alfvén den lilla Romansen för flöjt och piano. Detta var flera år innan han påbörjade sina egentliga musikstudier vid Musikaliska Akademien, men han hade tagit en del lektioner i piano. Hugo Alfvén skulle ganska snart bli en av Sveriges mest framgångsrika tonsättare och hans Midsommarvaka är spelad över hela världen. Han skrev också fem symfonier och mängder av sånger och stycken för kör. [2-3] Mozart [4-7] Beethoven Trots sin labila mentala hälsa, som också omfattade självmordstankar, kunde han komponera och under 1802 slutförde han arbetet med sin andra symfoni och en del kammarmusik, bland annat de tre Violinsonaterna op 30. Sonaterna tillägnades Tsar Alexander I av Ryssland, sonson till Katarina II. Alexander var känd som en reformivrare som ville avskaffa censuren (!) grunda universitet och beskydda litteratur och konst. Vid den här tiden var det inte ovanligt att man komponerade med avsikten att en violinstämma också skulle kunna spelas på flöjt och vice versa. Man transkriberade också stråkstämmor för blåsinstrument. I ett brev till sin förläggare Franz Anton Hofmeister, daterat 22 april 1801, ber Beethoven honom att arrangera sin Septett op 20 också för flöjt, "exempelvis som kvintett. Då blir flöjtdilettanterna nöjda eftersom de redan har bett mig om det, och de kommer att svärma runt mig som insekter...". Tyvärr kunde den svaga klangen från de flöjter som användes i början av 1800-talet knappast uppfylla de krav på dynamik och uttrycksfullhet som Beethovens dramatiska kammarmusik ställde, exempelvis i Violinsonaterna op 30. Det var inte förrän Theobald Boehm runt 1850 hade utvecklat den cylindriska tvärflöjten i metall som flöjtisterna överhuvudtaget kunde närma sig violinen i klangligt hänseende. Beethoven valdes in i den svenska Kungliga Musikaliska
Akademien 1822. [8-9] Boehm (texten är reviderad 2014) Boehm hade länge uppmärksammat svagheterna hos de flöjter som användes vid den här tiden. De var av trä, koniskt borrade och med ett fåtal klaffar. Instrumenten var relativt tonsvaga och det var svårt att spela annat än i de enklare tonarterna, åtminstone snabbt och något så när rent. 1828 öppnade Boehm sin egen verkstad där han under flera decennier skulle komma att utveckla många nya flöjtmodeller. Han fortsatte också att komponera, främst virtuosa stycken för flöjt och piano. 1847 hade Boehm utvecklat en cylindrisk flöjtmodell i metall, med mycket större tonhål än tidigare och med en genial mekanik som används i stort sett oförändrad på dagens flöjter. Élegien op 47, komponerad 1880, har senare visat sig vara ett arrangemang av en långsam sats i en flöjtkonsert av Joseph Hartmann Stuntz. Det är inget virtuost stycke men innehåller många flöjtistiska utmaningar, både tekniskt och vad gäller klangfärg och dynamik. [10-13] Widor Widor är mest känd som orgeltonsättare. Han arbetade som organist i S:t Sulpice-kyrkan i Paris från 1874 och 64 år framåt. Han komponerade tio orgelsymfonier och andra verk för orgel, men också tre operor, tre solokonserter, fem symfonier och en del kammarmusik. Han efterträdde César Franck som professor i orgel vid Pariskonservatoriet 1890, och tillträdde posten som professor i komposition 1896. Widor valdes in i den svenska Kungliga Musikaliska Akademien 1910. Mats Möller Jan Bülow Producerad av Mats Möller. Inspelad av
Sforzando produktion i Västerås Konserthus 2-4 januari
2004 med 96 kHz/24-bit teknologi. Inspelningsproducent Johannes
Möller. Redigerad och masterad av Sforzando produktion. Foton
av Simon och Johannes Möller. Texter av Anders Bråtén.
Layout av Sforzando produktion. Mats Möller spelar på
en Oston-Brannen flöjt nr 351, med ett 14 K Lafin guldmunstycke.
Jan Bülow använder en Steinwayflygel.
|