"Han kunde med sin flöjt
söka tonglidningar som om instrumentet inte var försett
med distinkta hål. Han kunde smacka, dallra, flåsa
och först och främst spela vackra svävande melodislingor."
Ljusdalsposten (september 2001)
"--- Det finns någonting i Mats Möllers musicerande
som för oss bortom alla förväntningar om musik
för flöjt. ---
--- Hjärtats tystnad befinner sig bredvid toner utan skugga.
Ett sökande efter musikens essens, subtil, ironisk, och
samtidigt demaskerad.
Mats Möller sliter sönder musiktystnadens skugga med
en kvarlämnad existentiell längtan. Det klassiska
och mindre klassiska akustiska materialet förvandlas genom
Möllers tolkningar till ett konstnärskap som takt
efter takt blir alltmer lyriskt."
Guido Zeccola i Nutida
Musik (oktober 2001)
" När Mats Möller spelar de här verken känns
det som om flöjten vilar på våra egna läppar;
som om luftströmmen flödar ut ur vår egen mun,
av våra egna andetag, från våra egna lungor.
Det finns så mycket av identifikation - rent fysisk identifikation
- här, vilket säkert även den förströdde
eller upptagne lyssnaren omedvetet kommer att uppleva. ---"
Ingvar Nordin i Sonoloco
reviews (mars 2001)
"--- Han är
en flöjtist med med stor teknisk säkerhet och har
den fokuserade klang och stora dynamik som krävs för
en samling verk som dessa.---
...det finns en verklig
känsla av musikalisk föreställning och utforskande,
i stället för den 'hur i all världen gjorde han
detta?'-reaktion som ofta blir följden av att lyssna till
inspelningar med ny musik.---"
Kenneth Bell i det Brittiska
flöjtsällskapets tidning Pan (juni 2001)