.
.
.


[musiken]
[bilderna]
[flöjtisten]
[kontakt]
[lyssna]
[index]



Mats Möller har mer än 20 års erfarenhet som flöjtist med mängder av framträdanden på festivaler, hos kammarmusikarrangörer, i kyrkor och i radio i Sverige, Schweiz, Italien, Frankrike och Holland.

Många perioder som orkestermusiker i Radiosymfonikerna, Hovkapellet och flera andra av landets orkestrar. Utbildad vid Musikhögskolan i Stockholm och hos André Jaunet i Zürich.

Uppmärksammad med sin dubbel-cd med 1900-talets solo-flöjtrepertoar (Solo per flauto, SFZ 2001), som kom i december 2000. Även verksam som producent.

"Han kunde med sin flöjt söka tonglidningar som om instrumentet inte var försett med distinkta hål. Han kunde smacka, dallra, flåsa och först och främst spela vackra svävande melodislingor."

Ljusdalsposten (september 2001)

"--- Det finns någonting i Mats Möllers musicerande som för oss bortom alla förväntningar om musik för flöjt. ---

--- Hjärtats tystnad befinner sig bredvid toner utan skugga. Ett sökande efter musikens essens, subtil, ironisk, och samtidigt demaskerad.

Mats Möller sliter sönder musiktystnadens skugga med
en kvarlämnad existentiell längtan. Det klassiska och mindre klassiska akustiska materialet förvandlas genom Möllers tolkningar till ett konstnärskap som takt efter takt blir alltmer lyriskt."

Guido Zeccola i Nutida Musik (oktober 2001)

" När Mats Möller spelar de här verken känns det som om flöjten vilar på våra egna läppar; som om luftströmmen flödar ut ur vår egen mun, av våra egna andetag, från våra egna lungor. Det finns så mycket av identifikation - rent fysisk identifikation - här, vilket säkert även den förströdde eller upptagne lyssnaren omedvetet kommer att uppleva. ---"

Ingvar Nordin i Sonoloco reviews (mars 2001)


"--- Han är en flöjtist med med stor teknisk säkerhet och har den fokuserade klang och stora dynamik som krävs för en samling verk som dessa.---

...det finns en verklig känsla av musikalisk föreställning och utforskande, i stället för den 'hur i all världen gjorde han detta?'-reaktion som ofta blir följden av att lyssna till inspelningar med ny musik.---"

Kenneth Bell i det Brittiska flöjtsällskapets tidning Pan (juni 2001)

 

.